Kody kreskowe to teraźniejszość, jednak to kod 2D jest przyszłością.

0
156
5/5 - (1 vote)

Niebawem mija pięćdziesiąt lat od pierwszego, komercyjnego wykorzystania kodów kreskowych w handlu. W czerwcu 1974 w jednym z supermarketów w mieście Troy w Ohio odczytano kod kreskowy znajdujący się na opakowaniu gum do żucia. Od tego czasu handel oraz cały łańcuch dostaw przeszedł niejedna rewolucję, które były możliwe również dzięki wykorzystaniu kodu kreskowego. W czasach współczesnych dochodzi nawet do 6 miliardów odczytów kodu kreskowego dziennie. Technologia kodów liniowych jest więc powszechnie stosowana i na pewno nie można mówić o brak perspektyw związanych z jej popularyzacją. Kod kreskowy ma jednak wiele ograniczeń, które stały się bardzo widoczne w momencie, kiedy stała łączność konsumentów z informacja umieszczoną w sieci Internet jest oczywistością. Dzieje się tak ze względu na ograniczoną pojemność informacji umieszczonych w kodzie kreskowym, trudność ich czytania przy użyciu urządzeń konsumenckich, podatność na nadużycia ze względu na stosunkowo łatwe do sforsowania zabezpieczenia. Jaka jest więc przyszłość kodu kreskowego, w którą stronę będzie on ewoluował?

Rewolucja w dwóch wymiarach.

Coraz częściej producenci różnego rodzaju dóbr umieszczają na ich opakowaniach nie tylko kod kreskowy, ale również kody 2D lub kody QR w celu komunikowania innych treści (poza treściami objętymi standardami GS1, przydatnymi głównie w łańcuchu dostaw). Sytuacja taka może prowadzić do zakłócenia spójności komunikacyjnej, generując szereg wątpliwości organizacyjnych. Organizacja GS1 zajmująca się standaryzacją kodowania, oceniając bieżącą sytuację przyznała, że docelowe (być może już w roku 2027) standardem w łańcuchu dostaw powinien być kod 2D Datamatrix. Jakie korzyści przyniesie ta zmiana?

Kilka słów o kodach dwuwymiarowych Datamatrix.

Kody dwuwymiarowe Datamatrix to kody o formacie kwadratowym (mogą być również prostokątne), które łączą graficzne moduły ułożone obok siebie z białym tłem. Kody dwuwymiarowe mają wiele cech sprawiających, że można je uznać za lepszą wersję kody kreskowego. Do tych cech należą szczególnie:

– znacznie większe możliwości kodowania większej ilości informacji (nawet do kilku tysięcy znaków alfanumerycznych w kodzie)

– większe bezpieczeństwo odczytu (kod dwuwymiarowy może być odczytany nawet w przypadku bardzo poważnego uszkodzenia kodu, co nie jest możliwe w przypadku kodu kreskowego)

– większe możliwości umieszczenia kodu 2D na produkcie (kod dwuwymiarowy może być. Zadrukowany na etykiecie, ale również może być umieszczony na produkcie laserowym grawerem- Direct Part Marking).

– możliwość umieszczania aktywnych linków internetowych w treści kodu 2D

Jak wspierać kodowanie w standardzie 2D.

Żeby w pełni wykorzystać potencjał kodów 2D należy przygotować swoją infrastrukturę informatyczna do nowego standardu. O czym warto pamiętać: przede wszystkim o warstwie systemowej, na przykład o systemie WMS, który powinien wspierać odczyty kodów 2D, ale również może narzucać kodowanie miejsc odkładczych w tym właśnie standardzie. Dodatkowe elementy wspierające nowe kodowanie do czytniki kodów kreskowych/kodów 2D, czy kolektory danych z czytnikiem kodów 2D.