Czy bardziej opłaca się prowadzenie sklepu online czy konta Allegro?
Każdy, kto rozważa wejście na polski rynek e-commerce, staje przed koniecznością wyboru kanału. Allegro – jako lider branży – wydaje się szczególnie kuszącą propozycją. Niektórzy jednak obawiają się tego jak wygląda prowizja Allegro od sprzedaży, stąd zastanawiają się czy nie lepiej byłoby założyć własny sklep internetowy. Dowiedz się, która forma sprzedaży online bardziej się opłaca w 2024 roku.
Spis treści:
|
Koszty własnego sklepu internetowego
Niegdyś posiadanie własnego sklepu online wymagało wiedzy i umiejętności z zakresu programowania. Obecnie możesz być zupełnym laikiem. Dostępność tzw. silników e-commerce sprawia bowiem, że sklep internetowy może założyć dosłownie każdy – i to w zaledwie kilka minut. Na rynku dostępne są zarówno darmowe platformy, jak i oprogramowanie typu SaaS (abonamentowe).
Choć te pierwsze mogą wydawać się szczególnie kuszące, lepiej zdecydować się na płatne rozwiązanie. Takie silniki jak Shoper czy Sky-Shop cieszą się w Polsce dużą popularnością i to nie bez przyczyny. Jako oprogramowanie typu SaaS oferują wysoki poziom bezpieczeństwa (dalece przewyższający ten, który zapewniają darmowe silniki z otwartym kodem) i wsparcie techniczne w przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprzewidzianych sytuacji. Taki komfort jednak kosztuje – w zależności od wybranego oprogramowania i pakietu od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Do tego musisz się jeszcze liczyć z kosztami na reklamę i pozycjonowaniem swojego e-sklepu.
Koszty sklepu na Allegro i prowizja od sprzedaży
Allegro to największy polski kanał sprzedaży internetowej. Od momentu pojawienia się na platformie oferuje sprzedającym dostęp do niemal 20 milionów użytkowników. Tym samym, pod względem zasięgu i potencjału wyprzedza nawet najlepiej prosperujący sklep internetowy. Mimo to niektóre osoby planujące start z biznesem w sieci podchodzą do Allegro sceptycznie. Wydaje im się, że marketplace ogranicza budowę świadomości własnej marki i wiąże się z wysokimi kosztami wynikającymi z konieczności opłacania prowizji.
W rzeczywistości Allegro oferuje wiele funkcji, które upodabniają konto firmowe do samodzielnych sklepów online. Tym samym, nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozwijać własną markę i jej świadomość wśród klientów. Aby zyskać dostęp do zakładki Sklep, czyli interfejsu zmieniającego konto Allegro w pełnoprawny e-sklep, wystarczy opłacać abonament Allegro. Najtańszy kosztuje zaledwie 49 zł, z kolei tzw. profesjonalny 199 zł miesięcznie.
Do zapłacenia jest też prowizja dla Allegro od sprzedaży i tu – uwaga – zależy ona zarówno od ceny przedmiotu, jak i kategorii w której towar wystawiasz, jak i tego ile sztuk sprzedasz! Najlepiej więc, sprawdzić ile Cię to może kosztować w kalkulatorze online umieszczonym na stronie serwisu.
Czy własny sklep internetowy opłaca się bardziej niż konto Allegro?
Bezpieczny i sprawny sklep internetowy może generować miesięczne koszty nawet na poziomie kilku tysięcy złotych. Wydaje się, że w tym kontekście Allegro wypada nieco lepiej. Choć serwis słynie z pobierania licznych opłat (m.in. abonamentu Allegro, prowizji za sprzedaż oraz dodatkowych prowizji za używanie promocji i kampanii Allegro Ads), nawet po zsumowaniu osiągają niższy pułap niż utrzymanie dużego sklepu online. Najlepiej jednak zasięgnąć opinii specjalistów.
Według agencji Pirk Spark, która zajmuje się tworzeniem reklam Allegro Ads oraz skalowaniem sprzedaży na tej platformie, aktualna prowizja Allegro nadal jest racjonalna. Należy pamiętać, że prowadzenie własnego sklepu online wiąże się z wieloma kosztami związanymi nie tylko z utrzymaniem, ale także z pozyskiwaniem i kierowaniem ruchu. Na Allegro system reklamowania Allegro Ads ma znacznie korzystniejsze stawki i jeśli tylko tworzysz atrakcyjne oferty, korzystasz z wielowariantowości i zestawów, to pomimo prowizji Allegro od sprzedaży, biznes na tej platformie bardzo się opłaca. Dzieje się tak, ponieważ kupujący mają szansę trafić na ofertę przy bardzo niskim koszcie z Twojej strony, co jest praktycznie niemożliwe w przypadku własnego sklepu internetowego.