Czym jest logistyka dystrybucji?

0
185
Rate this post

Na dobrą i efektywną sprzedaż wpływ ma wiele czynników. O ile cena oraz jakość produktów mają oczywiste znaczenie, o tyle nie każdy zdaje sobie sprawę, jak wyglądają poprzednie etapy powstawania produktów i tego, co się z nimi dzieje, zanim trafią do naszych rąk. Jeżeli jeszcze doda się do tego fakt, że zarówno klient, jak również dostawca chcą ponieść jak najniższe koszty, to sytuacja robi się nieco bardziej skomplikowana.

Dlatego też, żeby wyjaśnić sobie, jak to wszystko wygląda i na czym dokładnie polega, warto w tym miejscu przybliżyć specyfikę logistyki dystrybucji. Czym ona właściwie jest?

Droga towarów – rys historyczny

Początkowo skupiano się jedynie na tym, żeby towar by faktycznie sprzedany klientowi, przy czym brano głównie pod uwagę interesy producenta i konsumenta, nie skupiając się zbytnio na pozostałych kwestiach. Obserwując jednak, z biegiem czasu, że istotny jest też transport i to, żeby produkty trafiały bezpośrednio do kupującego, ale też żeby odbywało się to sprawnie oraz jak najniższym kosztem, zrozumiano, że bez ogromnej roli transportu to wszystko będzie praktycznie niemożliwe, a przynajmniej znacznie utrudnione.

Tak też w dużym skrócie rozwinęła się logistyka dystrybucji, poprzez którą rozumie się całą drogę towarów z magazynu do klienta, przy czym ważna jest tutaj nie tylko kwestia samej jakości tego towaru, ale również właśnie wysokiego poziomu obsługi klienta i dostarczenia mu go, po pierwsze jak najszybciej, a po drugie w świetnym i nienaruszonym stanie.

Ważne jest tutaj również, żeby podkreślić, że takim głównym motywem logistyki dystrybucji, jako takiej, jest wpasowanie się w aktualne potrzeby rynkowe i tym samym umiejętność zrozumienia popytu i podaży. Wtedy klient nie odczuwa braku towarów na runku, a producent nie odnosi strat spowodowanych nadwyżką.

Wąskie i szerokie ujęcie logistyki dystrybucji

Co ciekawe, na logistykę dystrybucji możemy patrzeć dwojako, a mianowicie w ujęciu wąskim oraz w ujęciu szerokim. Pierwsze ujęcie obejmuje jedynie zajmowanie się zapasami, dowóz oraz przechowywanie towarów w magazynie, a ujęcie szerokie odnosi się również do, można rzec, umiejętności miękkich i czynnika ludzkiego, gdyż obejmuje ponadto skuteczną sprzedaż, kwestię zarządzania, sposoby sprzedaży oraz oczywiście obsługę klienta.

Jak widzimy, nie można pominąć żadnego etapu, który bezpośrednio, ale też i pośrednio tworzy efekt finalny całego procesu logistyki dystrybucji, ale nie można przy tym zapomnieć, że najważniejszy w tym wszystkim jest klient i każda najmniejsza czynność powinna sprowadzać się do tego, żeby docelowo był on usatysfakcjonowany. Dlatego też warto każdorazowo oddać sprawy w ręce zaufanej firmy logistycznej, która poprawnie przeprowadzi nas przez cały proces od początku do końca (np. Insidelog).

Co składa się na logistykę dystrybucji

Co prawda powyżej już zostało pokrótce wspomniane na czym polega logistyka dystrybucji i co się na nią może składać, ale w tym miejscu należałoby jeszcze wymienić każdą czynność z osobna, gdyż jest ich sporo, a tak naprawdę wystarczy niedopilnowanie jednej drobnej kwestii i już cały proces się nie uda.

Mowa tutaj zatem o zbieraniu i układaniu zamówień, klasyfikowaniu ich, pakowaniu i naklejaniu etykiet , załadowaniu ich do samochodu, transporcie oraz oczywiście o dowiezieniu do klienta.

Jak widzimy, logistyka dystrybucji to obszar, który wymaga ogromnej wiedzy, zaangażowania i doświadczenia. Jako niecierpliwi klienci rzadko kiedy myślimy o tym, co się dzieje z towarami, zanim trafią do naszych rąk, a nie da się ukryć, że jest to długa droga.