Warto od razu zaznaczyć, że zakupy on-line cieszą się ogromną popularnością wśród osób w różnym wieku i nie są już wyłącznie domeną młodzieży. Spowodowała to z jednej strony pandemia koronawirusa, która wymogła zamknięcie sklepów stacjonarnych i niejako zmusiła nas do robienia zakupów przez internet. Z drugiej jednak strony – taka forma jest bardzo wygodna, szybka i łatwa, ponieważ bez wychodzenia z domu możemy w zaciszu własnego domu przejrzeć asortyment, zapoznać się z wieloma ofertami, porównać ceny, a na końcu – podjąć decyzję o zakupie danej rzeczy.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że rosnąca liczba sklepów on-line oznacza rosnącą konkurencję. Współcześnie, aby wybić się na tle innych, nie wystarczy już posiadanie strony z produktami. Potrzeba czegoś więcej. Jeżeli chcemy zaistnieć na rynku, musimy wiedzieć, jak pozycjonować sklep internetowy, aby zostawić konkurencję daleko w tyle.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – czym jest?
Prowadzenie sklepu online może okazać się sporym wyzwaniem przede wszystkim ze względu na szybko rosnącą konkurencję, ale także wymagania klientów. W praktyce może się bowiem okazać, że zdobycie widoczności na wybrane frazy związane z asortymentem naszego sklepu, to działanie wymagające czasu, specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi analitycznych. Właśnie w tym miejscu z pomocą przychodzi nam usługa, jaką jest pozycjonowanie sklepów internetowych.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to różnorodne działania (prowadzone zarówno na stronie, jaki poza nią), które mają na celu wzrost widoczności w organicznych, czyli darmowych wynikach wyszukiwania, na konkretne frazy kluczowe związane z prowadzonym biznesem. Przykładowo – jeżeli prowadzimy sklep z ubraniami dla przyszłych mam, będzie nam zależało na tym, aby zdobyć widoczność na takie słowa kluczowe, jak np. tanie sukienki ciążowe, sukienki ciążowe letnie itp.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest tak ważne we współczesnych czasach? Otóż musimy wiedzieć, że użytkownicy internetu najczęściej wpisują poszukiwaną frazę w wyszukiwarkę, a te sklepy, które pojawiają się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie, uważane są często za bardziej wiarygodne, czy też posiadające ciekawszy asortyment.
Jak pozycjonować sklep internetowy? O tym trzeba pamiętać
Ciekawy asortyment produktów i atrakcyjne ceny nie zagwarantują nam sprzedaży, jeżeli nasz sklep nie będzie widoczny dla użytkowników sieci. Właśnie z tego powodu należy wiedzieć, jak pozycjonować sklep internetowy, a także co dokładnie wchodzi w skład tego procesu. Dzięki temu mamy realną szansę, aby wyprzedzić konkurencję, zwiększyć sprzedaż, zdobyć nowe grono klientów i zbudować silną, rozpoznawalną na rynku markę.
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce
Zacznijmy od tego, że platforma e-commerce jest nam niezbędna do tego, aby móc prowadzić działalność handlową w internecie. Wybór odpowiedniego oprogramowania może mieć bardzo duży wpływ na późniejsze prace związane z pozycjonowaniem sklepu. Warto zatem wybrać taką, która będzie dla nas pomocna w trakcie prac związanych z SEO dla sklepu internetowego, a zatem będzie posiadać wszystkie podstawowe funkcjonalności, tj. sitemap, przyjazne adresy, możliwość rozbudowania contentu, wprowadzenia przekierowań (jeśli to oprogramowanie Saas bez dostępu do plików) oraz wiele innych.
Analiza konkurencji i słowa kluczowe, które sprzedają
Jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego, bardzo ważne jest to, aby wszelkie działania poprzedzić rzetelną analizą konkurencji. Następnie skupmy się na doborze takich fraz, które są jak najlepiej związane z naszym asortymentem i tym, czego poszukują klienci, a co za tym idzie pomogą nam zwiększyć sprzedaż. Warto skupić się na frazach z długim ogonem. Znacznie wyraźniej określają one preferencje konsumentów. Pamiętajmy też o tym, że w momencie, gdy użytkownik precyzyjnie określa to, czego poszukuje, jest on bardziej skłonny do zakupu, ponieważ dokładnie wie, czego szuka.
Angażujące treści na stronie
Same produkty to zdecydowanie za mało, aby nasz sklep stał się widoczny dla potencjalnych klientów. Opisy kategorii z frazami kluczowymi, regularnie dodawane wpisy blogowe, szczegółowe opisy produktów i meta dane – to wszystko elementy, które docenią nie tylko użytkownicy, ale także algorytmy wyszukiwarki. Trzeba pamiętać o tym, że treści na stronie muszą być oryginalne, napisane poprawnym językiem i co bardzo ważne – mieć wartość merytoryczną.
Profil linkowy
Jeżeli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu sklepu internetowego, nie możemy zapominać o profilu linkowym. Bardzo ważne będzie nie tylko linkowanie wewnętrzne, ale także zewnętrzne. Warto pamiętać o tym, aby strategia linkowania była przemyślana, a portale, na których zamieszczamy linki odsyłające do naszej witryny, wzbudzały zaufanie wyszukiwarki. Tylko wtedy prowadzone działania przyniosą oczekiwane rezultaty.
Optymalizacja techniczna e-sklepu
Optymalizacja techniczna sklepu internetowego jest bardzo ważna przede wszystkim ze względu na to, aby użytkownicy mogli swobodnie poruszać się po stronie i szybko znaleźć to, czego poszukują. Nie możemy jednak zapominać o zmieniających się algorytmach. Niezbędnymi elementami będą tutaj przede wszystkim certyfikat bezpieczeństwa SSL, przejrzysta struktura kategorii i podkategorii, przyjazne adresy URL, zdjęcia produktów wraz z podpisami czy mapa strony.
Czy warto zlecić pozycjonowanie sklepu internetowego?
Wiedza dotycząca tego, jak pozycjonować sklep internetowy będzie niezbędna, jeżeli chcemy prowadzić sprzedaż w sieci. Pamiętajmy jednak o tym, że skuteczne działania, które przyniosą oczekiwane wyniki, wymagają nie tylko czasu, ale także wiedzy i narzędzi niezbędnych do monitoringu wyników, przygotowania contentu czy analizy fraz. Właśnie z tego powodu warto powierzyć tego typu działania specjalistom z agencji SEO, którzy dysponują wiedzą i doświadczeniem w zakresie tego, jak pozycjonować sklep internetowy.