Po początkowym zachwycie nad narzędziem ChatGPT, pojawia się coraz więcej krytycznych wobec niego uwag. Mimo to agencje marketingowe nadal próbują uczynić go użytecznym w codziennej działalności. Nie inaczej jest z działami SEO, które nieustannie zastanawiają się nad tym, jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania, aby były jak najbardziej trafne, a cały proces nie zajmował wiele czasu.
Okazuje się, że ChatGPT może w tym pomóc, jednak – jak w większości przypadków – nie należy ufać mu bezgranicznie. Dowiedzmy się zatem, jak wykorzystać ChatGPT do analizy słów kluczowych.
Wybór słów kluczowych a ChatGPT – ograniczenia
Zanim jednak przejdziemy do sedna, postawmy sprawę jasno – narzędzie stworzone przez OpenAI ma kilka istotnych wad, które sprawiają, że nigdy nie zastąpi ono specjalisty ds. SEO. Owszem, ChatGPT działa szybko, analizując w tym czasie ogromne ilości danych, ale musimy zdawać sobie sprawę z tego, że korzysta on ze stałej bazy, której aktualność kończy się na 2021 roku. Zatem nic nowego, co pojawiło się później, zapewne nie zaistnieje w jego wynikach wyszukiwania.
Również szczegółowość odpowiedzi czatu bywa na niskim poziomie, co sprawia, że czasem wyrzuca nam on frazy zbyt ogólne, banalne, słabo powiązane tematycznie, albo takie, na które dana marka nie ma szans rywalizować z dużo większym konkurentem.
Wybór słów kluczowych – w czym ChatGPT może być przydatny?
Jak się jednak okazuje, są sposoby na to, by ChatGPT nieco pomógł nam w pracy analitycznej. Wszystko bowiem zależy od tego, w jaki sposób z niego skorzystamy.
Po pierwsze warto „testować” czat coraz bardziej szczegółowymi zapytaniami. Na przykład w pierwszym prompcie poprośmy go tylko o podanie fraz kluczowych marki zajmującej się daną branżą. W kolejnym dodajmy do tego krótki opis jej działalności. A w jeszcze następnym możemy dodatkowo opisać naszą grupę docelową. Takie uszczegóławianie zapytań pozwala z czasem wyciągnąć te frazy, które czat konsekwentnie podaje, a więc warto się nimi zająć, badając je za pomocą innych narzędzi, takich jak Google Keyword Planner, Senuto czy Surfer. Oczywiście powyższy scenariusz można stosować zarówno na frazy krótkie, jak i te z długim ogonem.
Drugi przydatny sposób korzystania z ChatGPT w kontekście słów kluczowych dotyczy zapytań o potencjalne tytuły tekstów blogowych dla danej marki. Można się spodziewać, że ich konstrukcja również pozwoli specjaliście wpaść na rokującą frazę, którą warto głębiej zbadać. Jest to szczególnie przydatna metoda w momencie, gdy wyczerpiemy wcześniej ustalony zasób słów/tematów i nie mamy pomysłu na to, w którym kierunku dalej pójść.
Innym ciekawym pomysłem jest skorzystanie z czatu jak z emulacji podpowiedzi wyników wyszukiwania. Chodzi o proces wpisywania w wyszukiwarce Google hasła – zauważamy wówczas, że z każdą kolejną literą algorytm próbuje nam podpowiedzieć jego zakończenie, które jest zgodne z tymi najczęściej wpisywanymi przez miliony użytkowników. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że taka podpowiedź jest cenną frazą. Napisanie promptu w stylu „Podaj hasła zawierające frazę X i z kolejnym słowem zaczynającym się na literę Y” jest nieszablonowym, ale obiecującym sposobem na wybór słów kluczowych we współpracy ze sztuczną inteligencją.
Jak więc widać, ChatGPT nie jest alfą i omegą i nie oferuje prostych i skutecznych rozwiązań skomplikowanych problemów. Trafny wybór słów kluczowych nadal musi być poprzedzony wieloaspektową analizą przez specjalistę, ale istnieją obszary, gdzie AI może nam to ułatwić. Szkoda by było z tego nie skorzystać, prawda?