Troska o środowisko jest coraz ważniejsza w świecie biznesu. Z jednej strony firmy muszą spełniać coraz większe wymagania, np. w kontekście celów ESG. Z drugiej – klienci doceniają marki, które działają w duchu eko i podchodzą do tego zagadnienia w odpowiedzialny sposób. Jednak czy opakowania ekologiczne mogą być jednocześnie eleganckie? Zobacz, jakie standardy powinny spełniać i na co możesz się zdecydować.
Opakowania ekologiczne, czyli jakie?
Ekologiczne opakowania to takie, które są projektowane i wykonywane w sposób, który pozwala na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne do minimum. Ich wprowadzenie ma na celu zmniejszenie ilości odpadów, a także – w szerszym ujęciu – śladu węglowego, który generuje firma oraz promowanie zrównoważonego rozwoju. Dla Catipack licza się fakty, a nie jedynie slogany o „ekologicznych ” opakowaniach, które z ekologią nie mają wiele wspólnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, opakowania ekologiczne powinny:
być wykonane z naturalnego surowca, który w pełni podlega recyklingowi lub jest wyprodukowany z papierów pre- and post- consumer (do produkcji wykorzystano tylko odpady produkcyjne i opakowanie w pełni nadaje sie do recyklingu);
powstawać bez użycia toksycznych substancji, które są szkodliwe dla środowiska i człowieka;
powstawać z materiałów pochodzących z etycznych źródeł, potwierdzonych certyfikatami jak np. Zielony Punkt czy FSC ;
być zaprojektowane i wykonane w stylu minimalistycznym – tak, aby do ich produkcji wykorzystano najmniejszą możliwą ilość surowca.
Im ściślej przestrzegane będą opisane wyżej zasady, tym lepszy może być odbiór marki – tak przez konsumentów, jak i otoczenie biznesowe.
Kiedy warto wprowadzić ekologiczne opakowania z certyfikatem FSC®?
Opakowania z certyfikatem FSC® mogą być dobrym wyborem dla firm z każdej branży. Sprawdzą się zwłaszcza przy promowaniu działań proekologicznych oraz pozycjonowaniu marki jako przyjaznej środowisku. Ekologiczne opakowania reklamowe są wykorzystywane głównie przez:
producentów zdrowej i ekologicznej żywności;
marki modowe, które koncentrują się na produktach „eko”, wykonanych z organicznych materiałów bez zastosowania tworzyw sztucznych;
sklepy internetowe, które chcą prowadzić odpowiedzialną politykę środowiskową;
wszystkie inne marki, którym zależy na komunikowaniu wartości proekologicznych.
Wniosek jest prosty: opakowania ekologiczne sprawdzą się w niemal każdej dziedzinie biznesu. Inwestycja w tego typu opakowania może być dobrym krokiem w kierunku budowania przyjaznego środowisku wizerunku firmy.
Warto dodać, że produkty FSC® są często mylone z restrykcyjną certyfikacją FSC®. Przykładowo, papier użyty do toreb może pochodzić ze źródła FSC®, ale brak odpowiedniej certyfikacji producenta opakowań uniemożliwia umieszczenie znaczka FSC® na opakowaniu, a tym samym pozbawi Klienta możliwości dzielenia się informacją, że dba o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
Opakowania ekologiczne – co wybrać
Opakowania ekologiczne to szeroka kategoria produktowa. Jakie produkty się w niej znajdują?
Papierowe torby ekologiczne to najpopularniejsze spośród opakowań przyjaznych środowisku. Mogą być wykorzystane do pakowania wszelkiego rodzaju zakupów Klientów oraz różnych upominków.
U sprawdzonych producentów, np. takich jak Catipack, możesz zamówić zarówno standardowe torebki papierowe eko, jak i ekologiczne torby papierowe premium. Te drugie stanowią dobry wybór m.in. do pakowania produktów ekskluzywnych – gdy opakowanie staje się wizytówką towaru i marki. Możesz liczyć na bardzo duży wybór wariantów papieru oraz bibułek certyfikowanych znakiem FSC®, dzięki czemu możliwe będzie zaprojektowanie torby eko idealnie dopasowanej do Twoich potrzeb. Równiez oferowane w Catipack ekologiczne tasiemki są wyprodukowane z recyklingu i stanowią idelane dopełnienie pełnej gamy opakowań ekologicznych.
Pudełka ekologiczne mogą się sprawdzić np. jako opakowanie na obuwie, odzież, koszule wizytowe, a także biżuterię czy sprzęt elektroniczny. Wybierz partnera, który da Ci możliwość pełnej personalizacji tego rodzaju opakowania – m.in. formatu czy rodzaju kartonu.
Dodatkowo można zastosować papier ekologiczny, który stanowi wypełnienie opakowania. Oryginalnym i innowacyjnym rozwiązaniem są papierowe tasiemki. Ich zastosowanie wzmacnia komunikację marki jako ekologicznej, a jednocześnie ma wymiar funkcjonalny.
Opakowania ekologiczne mogą być nie tylko wyrazem szacunku dla środowiska czy środkiem realizacji celów ESG. Dobrze zaprojektowane, staną się fundamentem Twojej komunikacji brandingowej. Dlatego warto znaleźć partnera, który pomoże połączyć funkcjonalność i ekologię z wyglądem, który robi wrażenie.
Artykuł Sponsorowany