Identyfikacja wizualna. Graficzna wizytówka marki

0
206
5/5 - (1 vote)

Z pojęciem identyfikacji wizualnej prędzej czy później zetknie się każdy przedsiębiorca. Jest to bowiem jeden z kluczowych elementów planu marketingowego, bez którego nie sposób osiągnąć sukcesu w dzisiejszym bardzo konkurencyjnym świecie biznesu. Aby marka mogła zaistnieć w świadomości odbiorców, musi zostać najpierw dostrzeżona, co z kolei jest możliwe tylko za sprawą właściwie opracowanych elementów identyfikacji wizualnej. Sprawdźmy, co kryje się pod tym pojęciem i co bierze udział w tworzeniu graficznej wizytówki marki!

Czym jest identyfikacja wizualna? Jaką pełni rolę w planie marketingowym?

Pod terminem identyfikacji wizualnej kryje się nic innego, jak zbiór elementów graficznych i wizualnych, które wspólnie tworzą unikalny, jedyny w swoim rodzaju obraz marki. To sposób, w jaki dany podmiot prezentuje się światu oraz komunikuje mu swoją tożsamość. Za pomocą wizualnych elementów marka może wyrazić wyznawane przez siebie wartości, misję oraz charakter. Tworzenie identyfikacji wizualnej to złożony, wymagający proces, który powinien być dokładnie przemyślany, a najlepiej zrealizowany przez profesjonalistów.

Zadaniem identyfikacji wizualnej jest zapewnienie marce rozpoznawalności na rynku oraz jej wyróżnienie na tle konkurencji. Dzięki unikalnym elementom graficznym i wizualnym, klienci mogą już na pierwszy rzut oka stwierdzić, z którą marką mają do czynienia. Dzięki temu mogą szybciej odnaleźć jej produkty i zdecydować się na ich zakup. Ponadto, identyfikacja wizualna wspiera markę w utrzymaniu spójnego wizerunku, który z kolei wzmacnia zaufanie do niej oraz sprzyja budowaniu lojalności wśród klientów.

Wreszcie, identyfikacja wizualna to także cenne narzędzie komunikacji. Zgodnie z powiedzeniem, że „jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów”, za pomocą elementów wizualnych marka może przekazać klientom swoje wartości, tożsamość oraz charakter. Prawidłowo zrealizowany proces tworzenia identyfikacji wizualnej pozytywnie wpływa także na decyzje zakupowe klientów, skłaniając ich do wyboru tych produktów, które znają, lubią i darzą zaufaniem.

Jakie elementy wchodzą w skład identyfikacji wizualnej?

Identyfikację wizualną możemy nazwać systemem komunikacji graficznej, w którego skład wchodzi szereg widocznych elementów. Każdy z nich jest równie istotny dla ogólnego wizerunku marki i powinien być spójny z pozostałymi. Każdy pełni także ważną rolę w budowaniu sposobu postrzegania marki przez zewnętrznych odbiorców. Pierwszym z nich jest oczywiście logo – najbardziej rozpoznawalny składnik systemu identyfikacji wizualnej i swoisty, graficzny podpis marki.

Nie mniejsze znaczenie odgrywają także kolory firmowe. Wybrane do reprezentowania firmy barwy powinny odwoływać się do wyznawanych przez markę wartości, a także wywoływać pozytywne emocje wśród odbiorców. W identyfikacji wizualnej istotne jest także to, jakimi czcionkami posługuje się firma. Typografia powinna być dopasowana do wizerunku marki, spójna i konsekwentnie stosowana.

Oprócz tego, system identyfikacji wizualnej obejmuje także design produktów i opakowań, materiałów reklamowych, wystrój firmowych wnętrz, stroje pracowników, stronę internetową, profile w social mediach i wszystkie pozostałe elementy, które wspólnie składają się na wizualny, prezentowany na zewnątrz obraz marki.