5/5 - (1 vote)

Gaming oparty na grach hazardowych online z każdym kolejnym rokiem przyciąga nowe rzesze fanów. To skutek wielkich inwestycji operatorów oraz dobrze opracowanych strategii marketingowych. Te jednak, choć opierają się na coraz nowszych narzędziach dotarcia do klientów i rozwiązaniach technologicznych, zobowiązane są respektować warunki narzucane przez prawo. 

Po pierwsze – zaproszenie 

Jedna z ważniejszych metod pozyskiwania klientów to zaproszenie na platformę w duchu “gość w dom…”. W praktyce oznacza to, że każdy nowy gracz zostaje obsypany górą prezentów. Te mają bardzo różny charakter – może to być zarówno cashback Total Casino, bonus na dodatkową grę w pokera czy jak w przypadku 888starz kod promocyjny. statystyki zachowań konsumenckich pokazują, że klienci bardzo cenią również możliwość darmowego doświadczania gry. Dla tych więc graczy tworzy się demówki i pozwala rozgrywać testowe rundy czy darmowe spiny. Oferując wiele, operatorzy kasyn zdają sobie sprawę, że świat wirtualnego hazardu pociąga przede wszystkim wizją zdobycia wygranej, stąd odbiorcami są osoby, dla których duże znaczenie ma po prostu uzyskanie realnych korzyści. To bazowa wiedza o grupie docelowej, dla której projektuje się komunikację marketingową. 

Po drugie – ograniczenia

Budując strategię promocji, właściciele kasyn zobowiązani są działać zgodnie z prawem, a to w kwestii reklamy hazardu jest dość restrykcyjne. W tradycyjnym ujęciu więc, jako informacja zachęcająca do grania i podejmowania ryzyka, jest zabroniona – zarówno na platformach do gier, jak i w stacjonarnych kasynach. Wyjątkiem są reklamy bukmacherskich zakładów sportowych, na które uzyskano stosowne zezwolenie. Jeśli chodzi o działania w Sieci, dopuszczalne jest również informowanie internautów o specyfice tego świata. Powstaje więc wiele specjalistycznych artykułów na temat hazardu. W świetle obowiązujących regulacji nie łamią one prawa. 

Po trzecie – podkręcanie potrzeb

Ostatnia szansa na skorzystanie z promocji”, “super bonus tylko dla zarejestrowanych graczy”… – taki rodzaj narracji jest nam znany z wielu źródeł, ale warto podkreślić, że ma zwykle jeden cel: zachęcić odbiorcę do niezwlekania, do podjęcia natychmiastowego działania. A wszystko po to, by nie pozwolić mu czegoś stracić. Oczywiście – pozornie, bo przecież nawet jak dziś jedna promocja się kończy, to jutro zaczynają się nowe. Tymczasem, psychika konsumenta, wytresowana do emocjonalnego odbierania określonych komunikatów, traktuje takie treści w kategoriach poczucia osobistej szkody czy nawet porażki – “jeśli po to teraz nie sięgnie, przepadnie, a ja zostanę z niczym”. Dlatego chcąc być odpowiedzialnym użytkownikiem, warto nie tylko znać marketingowe tricki, ale również umieć z dystansem podejść do gry i promujących ją informacji. 

Po czwarte – identyfikacja wizualna

Interfejsy internetowych kasyn projektowane są z myślą o ich odbiorcach – raz przedstawiają piękne kobiety nad stołem do black jacka, kiedy indziej uradowanego zwycięzcę w grze, jeszcze innym razem – superbohaterów. Niezależnie od wybranej estetyki, należy pamiętać, że decyzje te oparte są na badaniu konsumenckich preferencji dotyczących wyglądu takich miejsc. To samo dotyczy wizualizowania nagród dla graczy (duże bonusy, wyraźnie wyeksponowane kody promocyjne). 

Po piąte – social media 

Mając świadomość, jak wielką rolę w komunikacji marketingowej odgrywają współcześnie media społecznościowe, należy zaznaczyć, że są one również potężnym narzędziem wspierającym promocję bukmacherskich zakładów i popularyzacji hazardu. Poprzez influencerów, a także zwykłych użytkowników, operatorzy docierają do nowych odbiorców, niestety – coraz młodszych. 

Przekazy utrwalane w tym świecie mogą wpływać na postrzeganie hazardu i normalizować go w powszechnym myśleniu, co nie jest do końca zgodne z etyką. Na szczęście, prawo narzuca na operatorów konieczność informowania użytkowników o negatywnym wpływie hazardu tak na jednostkę, jak i na całe społeczeństwo. Stąd jedyną dopuszczalną promocją tego świata jest odpowiedzialna i zrównoważona komunikacja, skoncentrowana na wolności wyboru odbiorcy, ale i na wskazywaniu mu potencjalnych skutków i konsekwencji uprawiania hazardu.